VDL avasi uuden tehtaan Belgiassa

12.04.2024

12.04.2024

Kimmo Wirén | Uutiset

Tiedotusvälineet oli kutsuttu paikalle, kun VDL virallisesti avasi uuden bussitehtaan Belgian Roeselaressa. Avajaistapahtuma sattui sattumalta samalle viikolle, kun 150 kilometrin päässä oleva bussitehdas sulki ovensa.

Citean etuosa

Tehtaan avajaiset kestävät lähes viikon, sillä vierailupäivät ovat dedikoitu tietyille ryhmille. Poliitikoista aloitettiin, mutta heti seuraavaksi ovat vuorossa esimerkiksi alueen muut yrittäjät, alihankkijat, bussien ostajat ja tehtaan työntekijät perheineen.

Kiiltoa ja äänettömyyttä

Itse tehdaskierros oli mieluisinta antia. Onhan tämä maailman uusin bussitehdas, ja Euroopassa vielä – plus keskellä meitäkin koskettavaa päätöksen tekoa. Tässä uudessa tehtaassa valmistetaan tämän sukupolven Citea-sähköpaikkureita. Tehdas, tai oikeammin kokoonpanolaitos, hyödyntää kaikkea sitä oppia mitä VDL Group itse tietää ja hyödyntää muilta saatuja inspiraatioita. Tehtaassa – siis kokoonpanolaitoksessa – ei hitsata eikä sahata. Laitoksessa liimataan ja ruuvataan palasia yhteen. Linja-auton palasia tulee puoliperävaunurekoilla täsmälleen oikeaan aikaan ja oikealle purkupaikalle tietynlaisilla, tehtaan vaatimuksen mukaisilla kolleilla. Osat siis tehdään ja työstetään muualla alihankkijoilla. Akkupaketti tai nivelen haitari tulee valmistuvan linja-auton luokse kun sitä tarvitaan. Ei ennen eikä jälkeen eikä niitä ole tehtaan varastossa.

Roeselaaressa tehdään vain Citea-paikkureita, mutta luvataan, että niitä syntyy tässä laitoksessa vuositasolla 800 kappaletta. Onhan VDL:lla muitakin malleja ja niitä valmistuu kuten ennenkin Alankomaissa.

Kielin toimittamia istuimia pakkattuna


Suomalaisia akkunoita Paneliasta


Viimeistelyä vaille baanalle ja tienestiin

Katso myös Bussmagasinet-video uudesta tehtaasta:

Olet osastossa uutiset. Artikkelitarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
16 = Fibus (20.2.2024 12kk)
Charterclub Finland