Kaivaako bussimatkustaja lisää kolikoita taskustaan?

02.08.2020

02.08.2020

Artikkelit | Kimmo Wirén

 

Elokuun alussa voimaan tullut polttoaineen veron korotus ei ole tolkun politiikkaa ammattiliikennettä ajatellen, sanoo Tilausajokuljettajat ry:n puheenjohtaja Kimmo Wirén.

Tämä vuosi on ollut joukkoliikenteelle kurimuksen aikaa. Korona pidätti vapaa-ajan matkustajat pysymään kotona, työmatkalaiset etätöissä ja koululaiset etäopetuksessa. Joukkoja ei joukkoliikenteessä enää nähty. Henkilöliikenteessä tehtiin hätäjarrutuksia, joka tarkoitti tappioiden minimoimista.

Polttoaineiden vero-osuuden korotus oli tiedossa jo vuosi sitten. Se ei tullut kenellekään yllätyksenä, mutta päätöksen toteutus sellaisenaan yllätti yllätyskevään jälkeen kuitenkin. Normaalioloissa bensapumpun markkinahinta normaaliautoilijalle yleensä pelaa joukkoliikenteen bussiin.

Mitä nyt tehtiin? Polttoaineen veron korotus olisi voitu sulkea pois tai kompensoida muuten joukkoliikenteen osalta, mutta näin ei jostain syystä nyt tehty. Aina voi kysyä, että miksi ei.

Kustannusten kasvu yleensä siirretään kuluttajien maksettavaksi, mutta kestävää kehitystä se joukkoliikenteessä ei ole.

Ympäristöpolitiikan kannalta tässä ei ole mitään järkeä. Henkilöliikenteelle pitäisi antaa ainakin verotuksellisia helpotuksia eikä suinkaan kiristää niitä. Maskipakkoa joukkoliikentessä ei vielä ole luvassa, mutta märkää rättiä bussifirmojen kasvoille annettiin heti elokuun alussa.

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
14 = Busu (17.2.2024 12kk)
Charterclub Finland