Mikä GSR?

25.01.2024

25.01.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

 

Heinäkuussa 2024 kaikkien Euroopan unionin alueella rekisteröitävien uusien bussien tulee olla yleisen turvallisuusasetuksen mukaisia. General Safety Regulations tähtää nollavisioon, eli kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä vuoteen 2050 mennessä. Tarkoitus on puolittaa näitä onnettomuuksia jo vuoteen 2030 mennessä.

EU arvioi, että uudet ajoneuvomääräykset pelastavat yli 25 000 ihmishenkeä ja välttävät ainakin 140 000 vakavaa loukkaantumista vuoteen 2038 mennessä.

GSR on osa laajempaa pyrkimystä parantaa liikenneturvallisuutta, mukaan lukien parempi riskikartoitus ja tieinfrastruktuuria koskevat päivitetyt säännöt erityisesti kaikkein haavoittuvimmille tienkäyttäjille – jalankulkijoille ja pyöräilijöille – kaupunkialueilla.

Miksi GSR on tarpeen?

GSR on Euroopan unionin vastaus liikenteen turvallisuuskysymyksiin sekä digitaalitekniikan saapumiseen kuljettajien kuljettamiin ja autonomisiin ajoneuvoihin.

Turvallisuuskysymys on ensiarvoisen tärkeä, sillä vuonna 2021 EU:n alueella tapahtui lähes 20 000 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Raskaat ajoneuvot olivat osallisina noin 14 prosentissa näistä onnettomuuksista, mikä on suurempi osuus kuin raskaiden ajoneuvojen osuus tieliikenteestä.

Valitettavasti on totta, että inhimillinen virhe liittyy jopa 90 prosenttiin kaikista onnettomuuksista. Yleisimmät onnettomuudet ovat: 

  • Henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen peräänajot
  • Oikealle kääntyvän ajoneuvon ja sen vieressä suoraan eteenpäin liikkuvan pyöräilijän törmäykset
  • Ajoneuvon edestä tietä ylittävän liikenteen kanssa tapahtuvat törmäykset

Uusissa linja-autoissa on jo nyt uuden vaatimuksen mukaisia kuljettajan apuvälineitä. Nyt ehkä ymmärrät, miksi linja-autoissakin digimittaristoa ja kamerapeilejä.

Henkilöonnettomuuksilla on lisäksi merkittäviä kokonaistaloudellisia vaikutuksia bussiyritysten toimintaan. Jos ajoneuvo poistetaan käytöstä mahdollisesti useita päiviä tai viikkoja kestävien korjaustöiden ajaksi, se merkitsee yritykselle kallista seisontaaikaa. Lisäksi yrityksen vakuutuskustannukset saattavat kasvaa.

GSR tulee vaikuttamaan uusiin ajoneuvoihin vaiheittain. Ensimmäiset kahdeksan pointtia ovat:

1. Hätäjarrusignaali: Vilkkuva valo, joka osoittaa muille ajoneuvon takana oleville tienkäyttäjille, että ajoneuvo on yhtäkkiä hidastamassa vauhtia tai jarruttaa voimakkaasti.

2. Rengaspaineen valvontajärjestelmä: Järjestelmä, joka valvoo ajoneuvon käytön aikana jatkuvasti kaikkien renkaiden paineita ja varoittaa kuljettajaa, kun rengas on ali- tai ylitäytetty.

3. Katvealueen varoitusjärjestelmä: Järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa mahdollisesta törmäyksestä ajoneuvon vieressä olevien jalankulkijoiden ja/tai polkupyörien kanssa. Tämä järjestelmä on aktiivinen pienellä ajonopeudella.

4. Peruutusavustimet: Kamera- ja/tai anturitekniikka, joka näyttää kuljettajalle, jos ajoneuvon takana on peruutettaessa esineitä tai ihmisiä. 

5. Liikkeellelähdön varoitusjärjestelmä: Järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa mahdollisesta törmäyksestä ajoneuvon etu-katvekulman läheisyydessä olevien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

6. Alkolukkovalmius: Standardoitu alkolukon liitäntä, joka mahdollistaa erityyppisten alkolukkojen asentamisen.

7. Kuljettajan vireystuki: Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, mikäli se havaitsee, että kuljettaja ei ole enää valpas, tai hän saattaa olla väsynyt.

8. Nopeusrajoitustieto: Järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä kameroiden ja GPS:ää hyödyntävien karttatietokantojen avulla.

Seuraavat vaatimukset

Kehittynyt häiriötekijöiden tunnistaminen ja ehkäisy tulee pakolliseksi vuonna 2026. Suorat näkövaatimukset eli kuljettajalta parempi näkemä ohjaamosta ja tapahtumatietojen tallennin (”musta laatikko”) seuraavat vuoden 2029 alussa.

Myös kuljettajien koulutuksen pitäisi kehittyä kohtaamaan uudet määräykset niin oppilaitoksissa kuin bussiyrityksissä.

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
13 = HärkäPakari (10.2.2024)
Charterclub Finland