Nuoret linja-autonkuljettajat ajavat turvallisesti

03.03.2024

03.03.2024

Artikkelit | CC-toimitus

Nuorta linja-autonkuljettajaa pidetään usein, virheellisesti, vaarallisena. Heidän käymän koulutuspolun ansiosta nuorista tulee ammattitaitoisia ja luotettavia ammattikuljettajia, jotka ovat yhtä päteviä vanhempien kollegojensa kanssa, ja he suorittavat turvallisesti elintärkeää yhteiskunnallista palvelua. Tässä artikkelissa Meyering Verkehrsbetrieben Bus & Coach -liiketoiminnan johtaja ja kouluttaja Theresa-Jasmin Meyering selittää, miksi meidän on tarkasteltava uudelleen käsitystämme nuorista linja-autonkuljettajista.
Ovatko nuoret ammattimaiset linja-autonkuljettajat turvallisuusriski? Eivät ole.

Aluksi on tärkeää huomauttaa, että linja-auto on turvallisin matkustusmuoto. Hävitetään nyt myytti siitä, että nuoret kuljettajat eivät ole turvallisia.

Kotimaassani Saksassa kuljettajan vastuuta linja-auto-onnettomuuksissa koskeva tutkimus osoitti, että nuoremmilla, 18–20-vuotiailla kuljettajilla on paras turvallisuustieto. Tämä ei tietenkään päde yleisesti ottaen teinibemareilla ajaviin bensalenkkareihin.

Miksi niin? Koska nuoret kuljettajat ja nuoret ammattikuljettajat eivät ole sama asia. Nuorille ammattikuljettajille se on heidän uransa, heidän toimeentulonsa. He ovat täysin motivoituneita ja satoja tunteja koulutettuina ajamaan varovaisesti isoa autoa ja vieraita ihmisiä säilyttääkseen tulonlähteensä.

Lisäksi me tarvitsemme heitä, Theresa-Jasmin jatkaa.

Työttömyysaste EU:ssa on pysynyt jatkuvasti korkeana, 14,7 prosenttia alle 25-vuotiaista ovat työttömiä, kun taas kuljettajapula Euroopan linja-autoalalla kasvoi 54 prosenttia vuodesta 2022 vuoteen 2023.

Tärkeänä toimialana tarvitsemme uutta energiaa: vain 3 % linja-auton ammattikuljettajista on alle 25-vuotiaita ja 41 % yli 55-vuotiaita. Nuoremmat kuljettajat voivat auttaa vähentämään kuljettajapulaa ja alentamaan ammatin keski-ikää.

Tulee huomioida nuorempien kuljettajien pidempi ura, niin nuorten kuljettajien koulutus on investointi tulevaisuuteen. Se on mahdollisuus ajaa vahvaa ammattietiikkaa ja turvallisuuteen tähtäävää ajattelutapaa uransa alusta alkaen.

Lisäksi nuoret tuntevat luontevammin modernit teknologiat ja sopeutuvat helposti uusiin työkaluihin. Tämä tekee heistä ihanteellisia ehdokkaita nykyaikaisimpiin teknologisesti edistyneimpiin busseihin.

Meidän kaikkien, myös poliitikkojemme ja virkahenkilöiden, on annettava nuorille kuljettajille täysi tuki. Brysselissä toimivien edustajiemme tulisi tukea Euroopan parlamentin liikennettä koskien konkreettisia toimia EU:n nuorisonäköalattomuuden ja kuljettajapulan ratkaisemiseksi samalla, kun pohditaan tieturvallisuuden parantamista.
Mikael Salmi
Ventoniemen kuljettaja Mikael Salmi, 20, ajaa paljon tilausajoja. Mikaelin ajautumisesta alalle voi lukea Charter Club -lehdestä 1/24

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
14 = Busu (17.2.2024 12kk)
Charterclub Finland