Coach, bussi ja linja-auto

22.02.2024

22.02.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

Stagecoach oli historiallisesti tärkeä matkustusmuoto, joka tarjosi matkustajille ja tavaroiden kuljetukselle yhteyksiä kaupunkien välillä. Vaikka niiden historia ulottuu aina antiikin aikoihin saakka ensimmäinen kirjoitettu tieto linjan ajamisesta löytyy Englannista vuodelta 1610.

Linja-autoasemat syntyvät

Stage stationit olivat solmu- tai levähdyspisteitä. Näillä asemilla väsyneet hevoset vaihdettiin taukonsa viettäneihin. Pian havaittiin, että ihmismatkustajatkin tarvitsivat virkistystä.
Pienemmillä huoltoasemilla ajurilla oli mahdollisuus vuokrata vetojuhta (cock horse), joka auttoi jyrkissä ylämäissä, jolloin lisähevosvoimalle saattoi olla tarvetta.

1800-luvun kehitys

Rautatiet alkoivat yleistyä, ja ne olivat huomattavasti nopeampia ja tehokkaampia kuin stagecoachit. Tämä pakotti stagecoachit keskittymään lyhyempiin reitteihin ja maaseutualueille, joissa rautateitä ei ollut.

1900-luvulla moottoriajoneuvot kehittyivät voimakkaasti. Aluksi näitä moottoriajoneuvoja käytettiin vain paikallisissa ajoneuvoissa, kuten kuorma-autoissa. Eipä aikaakaan, kun niitä alettiin käyttää myös matkustajakuljetuksissa. Tämä johti ensimmäisten linja-autojen syntyyn.

Sana ”coach” on juurtunut englannin kieleen, eikä missään muissa kielissä sille taida löytyä kelpoisaa vastinetta. Ranskan kielessä coachia tarkoittaa autocar. Me muut käytämme yleistermiä, latinan kielestä peräisin olevaa bussia. Englannissa edelleen liikennöidään kaukovuoroja ja tilausajoja coacheilla – ei missään nimessä busseilla. Bussilla mennään vain lähiliikenteessä.

Stagecoach-liikennöinnistä on jäänyt englannin kieleen myös ”shotgun seat”, jonka suomentaisin kartturin paikaksi. Ajurin tehtävä oli ajaa ja apulaisen suojata kuljetusta haulikolla.

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
14 = Busu (17.2.2024 12kk)
Charterclub Finland
Evästeinfo
Charterclub Finland

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin. Edelliset edesauttavat sivuston käyttäjäkokemusta sekä teknistä toimintaa, ja jälkimmäiset liittyvät mm. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston sujuvan teknisen toiminnan mahdollistamiseen.

Esim. sivustolla tarjotut sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Jos haluat käyttää kyseisiä jakolinkkejä, hyväksyt samalla sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon jota he voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

Toiminnalliset evästeet

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä. Eväste löytää vierailijan tietokoneen teknisen osoitteen (numerosarja) ja paikkakunnan jossa päätelaite sijaitsee, mutta se ei pysty tunnistamaan kuka henkilö konetta käyttää.