Uusi 13-litrainen Volvo Suomessa

21.08.2023

21.08.2023

Artikkelit | Kimmo Wirén

53 pax + opas. Pituutta 13,10 metriä.

Paras koskaan rakennettu Volvo-bussi nyt Suomessa.

Reilu vuosi siihen meni, mutta viimeinkin. Volvo esitteli uuden bussialustan ja voimansiirron viime vuoden kesällä testiradallaan Ruotsissa. Tuolloin bussituotejohtaja Michele Ferrara hehkutti, että ”tämä on paras koskaan rakennettu Volvon linja-auto”.

Pääsin ensimmäisenä median edustajana kokeilemaan ja kuvaamaan valmiin B13R:n suomalaisessa ympäristössä – suuri kiitos kuuluu Volvo Bus Suomen henkilökunnalle.

Testilenkin olin suunnitellut siten, että tehokkaalla ajankäytöllä saan bussista irti sen mitä halusin testata. Lenkki sisälsi niitä elementtejä, joihin tällainen turistibussi on tehty. Ahtaita, tiukkoja käännöksiä, pysähdyksiä, liikkellelähtöjä, moottoritienopeutta ohituksineen, hidastamisineen ja kiihdyttämisineen.

Muutama nosto uudesta bussista

1) Dynaaminen ohjaus (VDS)

Volvo Dynamic Steering on upea. Pienissä nopeuksissa on todella helppoa pyörittää rattia sormen päillä. Tätä ominaisuutta arvostaa sompailessa läpi kiertoliittymien, käännöksien ja parkkipaikalle itseään taiteillen. Suuri vaikutus tällä on myös kuljettajan väsymyksen estoon. Ei enää niska-, hartiaseutujen jumiutumisia eikä niistä johtuviin sairaslomiin tai kuntoutuksiin. Luulisi bussiyrittäjänkin miettivän ja arvostavan VDS:n marginaalisen pientä lisähintaa vaikka kymmenen vuoden ajanjaksolla. Miksi ottaa uutta Volvoa ilman VDS:ää, kysyn vaan. VDS on sen verran älykäs, että isoissa nopeuksissa se toimii perinteisellä tavalla eli on jämäkkä.

2) Tehokas moottori

Neljä eri teholuokkaa samasta myllystä ja parannettu voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta. Perävälitystä voitiin harventaa Tässä yksilössä se on 2.47:1, jonka ansiosta moottori kiertää kasikympin nopeudessa 1100 ja satasessa 1300 rpm. I-shift-vaihteisto toimii ja reagoi vieläkin paremmin. Ilmastoinnin kompressori on nyt koneessa kiinni, joten koriin kantautuu vähemmän ääntä.

3) Kojelauta ja mittaristo

Vaikka kuljettajan kojelauta on erilainen kuin ennen, niin on perin helppo omaksua uudet painonapit ja niiden paikat. Mittaristo on täysin uusi, digitaalinen. Neljästä eri esitystavasta voi valita sen itselleen sopivimman. Kaikkea tietoa löytyy ratin napista valiten kyllä, mutta itselleni tärkein näyttö on vain ajamani nopeus numeroilla ilmaistuna. Kaikkea informaatiotauhkaa ei koko ajan tarvitse olla näkyvillä. Rattikin on uusi ja siinä on jopa tilt-säätö.

2023 8 21 2
Tuttua ja toimivaa Volvoa.

Loppuajatus koeajon jälkeen

Michele Ferraran markkinointipuheen voin allekirjoittaa. Onhan tämä paras Volvo tähän asti. Tiivistetysti: paljon tuttua, mutta hyvin paljon myös parannuksia.

Laajempi artikkeli kuvineen Charter Club -lehdessä 3/2023

Kuvat: Kimmo Wirén

Katso myös lyhyt esittely Charter Club Finland:in YouTube-kanavalla

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
13 = HärkäPakari (10.2.2024)
Charterclub Finland