Mercedes avaa uusia ovia

22.05.2023

22.05.2023

Artikkelit | Kimmo Wirén

Kolme erilaista Mersua koeajoanne varten.

Toukokuun puolivälissä Berliinissä kansainvälisille bussitoimittajille esiteltiin uusia Mercedes-tuulia. Pääpaino esittelyssä oli uusi bussien huoltokorjaamo ja uudet akut. Charter Club -lehti oli mukana.

Uusi huoltokorjaamo ja myynti

Esittelypäivä järjestettiin Daimlerin uudessa pisteessä, jossa tullaan huoltamaan, korjaamaan ja myymään linja-autoja. Paikka on nimetty ”Mercedes-Benz Bus World Home”:ksi. Se sijaitsee Branderburgin lentoaseman lähellä hyvien autobaanojen risteyskohdassa. Uusia ja käytettyjä Mercedes- ja Setra-bussejakin voi sieltä ostaa.

Uusi huoltokorjaamo osaa myös hyödyntää vanhojen Mercedes-sähköbussien akkuja. Puhutaan second lifestä eli niitä voidaan hyödyntää toissijaisissa tehtävissä kuten kiinteistön energiatalteenotossa. Mercedes sanoo, että uuden sähköbussin akkujen elinkaari työssään olisi noin kahdeksan vuotta, ehkä enemmänkin järkevällä käytöllä ja latauksilla.

Paikan virallisia avajaisia vietetään kesäkuun puolivälissä ja varsinainen palvelu alkaa heinäkuussa.

Kolmas akkusukupolvi

Mercedes kertoi, että kolmannen polven NMC-akkuteknologia on nyt tätä päivää, joka on kestävyydessään ja suorituskyvyssään edellisiä parempi. Nikkeli-Magnesium-Koboltti -akut ovat myös paremmin suunniteltu ja niitä voi korjata. Ehkei loppuun käytetyistä akuista tulekaan ongelmajätettä.

Intouro Hybrid

Mersun lyhyt Intouro K-malli on saatavilla myös hybridinä. Eli lisäpotkua jos sitä katsot tarvitsevasi. Koeajotuntumani kertoi, että kylläpä kelpaa kiihdyttää.

Itse K-Intouroa koeajoin loppuvuonna Seinäjoella (lue CC-lehti 4/22), mutta tässä esittelyvaunussa oli hieman eri tekniikka. Koeajossa oli lisäksi normaalimittainen ja perinteinen diesel-Intouro, mutta sitä on vaikea verrata näihin kahteen eri tekniikalla olleeseen linjavaunuun.

2023 5 22 2
Kurz und Hybrid.

eCitaro

Berliinin ja miksei suomalaistenkin kaupunkien paikkurina eCitaro on kuljettajalle mitä helpointa duunta. Kaikki on niin vaivatonta; oli kyseessä kiihdytys tai hidastaminen – kuten paikallisliikenteessä yleensä on. Mallinimi Citaro on ollut käytössä jo vuodesta 1997 ja maailmalle niitä on valmistettu yli 60 000 kappaletta. eCitaro jatkaa sitä polvea. Sähköinen jälkeläinen on hyvin samanlainen kuin fossiiliset edeltäjänsä. Näin ollen mitään massiivista perehdytystä kuljettaja ei tarvitse. Nappulat ja säätimet noudattavat edeltäjiensä linjaa.

2023 5 22 3
Sähköpaikkuri on nykynormaalia

Katso myös video.

Kuvat: Daimler ja Kinmo

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Charterclub Finland
Evästeinfo
Charterclub Finland

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin. Edelliset edesauttavat sivuston käyttäjäkokemusta sekä teknistä toimintaa, ja jälkimmäiset liittyvät mm. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston sujuvan teknisen toiminnan mahdollistamiseen.

Esim. sivustolla tarjotut sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Jos haluat käyttää kyseisiä jakolinkkejä, hyväksyt samalla sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon jota he voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

Toiminnalliset evästeet

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä. Eväste löytää vierailijan tietokoneen teknisen osoitteen (numerosarja) ja paikkakunnan jossa päätelaite sijaitsee, mutta se ei pysty tunnistamaan kuka henkilö konetta käyttää.