Amperin nivel-Volvo

28.01.2024

28.01.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

 

Kokeilussa suomalaisittain harvinainen linjuri. Kyseessä on siis mahuri-nivel (vm 2008) perinteisellä tanko-ohjatulla taka-akselilla. Aikaisemmin elämässäni nivelbussit niin mahurina kuin tuupparina tulivat hyvinkin tutuiksi työni kautta Tampereella.

Amperin nilviäisellä ajetaan koululaisia, mutta johonkin tiettyyn tiluriin on myös oiva. Noin 70-paikkasena sillä voidaan auttaa lyhyen matkan junaakin.

Sisäistä tunnelmaa

Autolla ajaminen on helppoa. Automaattivaihteisto vapauttaa kuljettajan keskittymään liikennetilanteisiin. Lyhyestä perusakselivälistä (5,5 m) johtuen pitkä linjuri on ketterä kääntymään. Vaikka auto on sataselle katsastettu, niin noin 80 km/h on mielestäni riittävän suuri matkanopeus. Töyssyisellä pinnalla kannattaa muistaa, että bussi taipuu keskeltä: jos vaikka kuljettaja vielä pysyisi jakkarallaan, niin takavaunun matkaajat eivät ehkä niinkään.

Volvo B12MA poseeraa

Sama fysiikan laki toteutuu myös käännöksissä eli ajapa ne rauhallisesti, älä kiihdytä ennen kuin nilviäinen on suorassa. Varsinkin talvisissa pöpperökeleissä on syytä muistaa letkubussin ominaisuus; eli mieti vauhti ja katso tarvittava tila vaikkapa risteyksissä jo etukäteen. Kuljettajan ennakoimattomuus johtaa monesti keltaisen lehdistön mehukkaaksi jutuksi ja kuviksi.

Tanko-ohjatulla nivelvaunulla peruuttaminen on pienieleistä touhua. Mikäli osaat peruuttaa henkilöautoa peräkärryn kanssa, niin olet jo ytimessä. Sen sijaan tällainen linjuri ei salli kovin isoja ratin liikkeitä. Muuten olet linkussa. Tämä kannattaa muistaa siinäkin vaiheessa, kun ajetaan esimerkiksi talliin nokka edellä ja seuraava kuljettaja sen sieltä poisperäyttää. Taka-akseli täytyy saada suoraksi siinä talliin ajettaessa.

VOLVO B12MA -speksejä
– Keskimoottori makaa lattian alla, keskimmäinen akseli vetää (tai työntää)
– Keskiovella invanostin, keskisillalla paikka pyörätuolille tai lastenvaunuille. Takatavaratila.
– Istuinvyöt jokaisella paikalla. Jälkiasennettuja on usb-pistokkeita kattopaneelissa.
– Korimalli on Volvo 8500 (omaa sukua Säffle), ruotsilaisin ominaisuuksin

Sokerina vielä Amperin kalustosta

Kutter 9 junaa korvaamassa. Kuva: Niklas Mattsson

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
16 = Fibus (20.2.2024 12kk)
Charterclub Finland