Amperin nivel-Volvo

28.01.2024

28.01.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

 

Kokeilussa suomalaisittain harvinainen linjuri. Kyseessä on siis mahuri-nivel (vm 2008) perinteisellä tanko-ohjatulla taka-akselilla. Aikaisemmin elämässäni nivelbussit niin mahurina kuin tuupparina tulivat hyvinkin tutuiksi työni kautta Tampereella.

Amperin nilviäisellä ajetaan koululaisia, mutta johonkin tiettyyn tiluriin on myös oiva. Noin 70-paikkasena sillä voidaan auttaa lyhyen matkan junaakin.

Sisäistä tunnelmaa

Autolla ajaminen on helppoa. Automaattivaihteisto vapauttaa kuljettajan keskittymään liikennetilanteisiin. Lyhyestä perusakselivälistä (5,5 m) johtuen pitkä linjuri on ketterä kääntymään. Vaikka auto on sataselle katsastettu, niin noin 80 km/h on mielestäni riittävän suuri matkanopeus. Töyssyisellä pinnalla kannattaa muistaa, että bussi taipuu keskeltä: jos vaikka kuljettaja vielä pysyisi jakkarallaan, niin takavaunun matkaajat eivät ehkä niinkään.

Volvo B12MA poseeraa

Sama fysiikan laki toteutuu myös käännöksissä eli ajapa ne rauhallisesti, älä kiihdytä ennen kuin nilviäinen on suorassa. Varsinkin talvisissa pöpperökeleissä on syytä muistaa letkubussin ominaisuus; eli mieti vauhti ja katso tarvittava tila vaikkapa risteyksissä jo etukäteen. Kuljettajan ennakoimattomuus johtaa monesti keltaisen lehdistön mehukkaaksi jutuksi ja kuviksi.

Tanko-ohjatulla nivelvaunulla peruuttaminen on pienieleistä touhua. Mikäli osaat peruuttaa henkilöautoa peräkärryn kanssa, niin olet jo ytimessä. Sen sijaan tällainen linjuri ei salli kovin isoja ratin liikkeitä. Muuten olet linkussa. Tämä kannattaa muistaa siinäkin vaiheessa, kun ajetaan esimerkiksi talliin nokka edellä ja seuraava kuljettaja sen sieltä poisperäyttää. Taka-akseli täytyy saada suoraksi siinä talliin ajettaessa.

VOLVO B12MA -speksejä
– Keskimoottori makaa lattian alla, keskimmäinen akseli vetää (tai työntää)
– Keskiovella invanostin, keskisillalla paikka pyörätuolille tai lastenvaunuille. Takatavaratila.
– Istuinvyöt jokaisella paikalla. Jälkiasennettuja on usb-pistokkeita kattopaneelissa.
– Korimalli on Volvo 8500 (omaa sukua Säffle), ruotsilaisin ominaisuuksin

Sokerina vielä Amperin kalustosta

Kutter 9 junaa korvaamassa. Kuva: Niklas Mattsson

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Media Partner
23 = BusWorld2025
Charterclub Finland
Evästeinfo
Charterclub Finland

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin. Edelliset edesauttavat sivuston käyttäjäkokemusta sekä teknistä toimintaa, ja jälkimmäiset liittyvät mm. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston sujuvan teknisen toiminnan mahdollistamiseen.

Esim. sivustolla tarjotut sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Jos haluat käyttää kyseisiä jakolinkkejä, hyväksyt samalla sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon jota he voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

Toiminnalliset evästeet

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä. Eväste löytää vierailijan tietokoneen teknisen osoitteen (numerosarja) ja paikkakunnan jossa päätelaite sijaitsee, mutta se ei pysty tunnistamaan kuka henkilö konetta käyttää.