Halusin pohtia, miksi linjuriostaja haluaa uuden linja-autonsa edelleen retropeileillä sen sijaan, että pienellä investoinnilla saisi paljon hyvää. Mennääs asiaan…
Itselleni on nyt kertynyt muutamien vuosien varrella kokemuksia kamerapeileistä ja -järjestelmistä. Mitä enemmän ja useammin olen saanut niiden kanssa ajaa, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut. Varsinkin monelaisissa olosuhteissa. Tottakai aluksi vierastin kokemusta, mutta jahka perehdyin aiheeseen kunnolla, niin ennakkoluuloni muuttui totaalisesti, eli 180° kokemuksieni myötä. Nyt olen uuden, siis nykyjärjestelmän vankkumaton kannattaja. Olen saanut ajaa kamerabussien kanssa niin synkässä Lapin pimeässä, tunneleissa, valtaisassa auringon paisteessa ja sateessa. Varsinkin ahtailla parkkipaikoilla peruutteleminen ja hotellien pihoissa sompaileminen on lasten leikkiä 360-näyn avulla.

Tätä artikkelia varten tein jonkin verran taustatyötä ja taustaihmisten vastaukset pääsevät myös esiin.
Minimoidaan sattumat
Yksikään kuljettaja ei tahallaan kolhi ajamaansa linjuria. Kaikille meille kuitenkin joskus käy niin, että naarmuja tulee. Milloin mistäkin syystä. Milloin on keikkamyyjä uskonut, että ”kyllä sinne pihaan pääsee linja-autolla” eikä ole tietoinen mistä kohteesta on edes kysymys. Tai pimeään varikon talliin peruuttaminen tai sieltä ulostulo. Jälkiviisaus viimeistään opettaa.
Uusissa linja-autoissa on kuolleita kulmia aistivat sensorit ja ne ovat hintavia korjattavia kun kylkinaarmuja kuitenkin tulee.
Ei alennusta vakuutusmaksuista
Linja-auton vakuuttaminen on kallista ja sen me kaikki tiedämme. Kysyin muutamalta suomalaiselta vakuutusyhtiöltä, että antavatko he alennusta maksuistaan, jos linjurissa on pätevä kamerajärjestelmä. Vastaus oli ”ei”. Sen sijaan yksi perustelu yhdeltä yhtiöltä oli: ”Käytännössä näillä kuitenkin on vaikutusta asiakkaan vakuutusmaksuihin, vahinkojen vähenemisen kautta, kun pystytään havainnoimaan ympäristöä paremmin eikä vahinkoja näin ollen satu. Vahingossahan asiakkaalta menee omavastuu – ja bonusten kautta vahingoilla on vaikutusta tulevien vuosien vakuutusmaksuihin – ja toki vahinkojen selvittämisestä ja hoitamisesta aiheutuu aina liiketoimintaan häiriötä.” Se on juuri näin!

Kamerajärjestelmä nivelbussissa
Bussiostaja
Päätöksentekijä puolestaan perusteli, miksi heidän linjureissaan on nykyaikainen järjestelmä: ”Kamerapeilien ajatuksena on ollut kuljettajan auton hallinnan parantaminen ja sitä kautta ajokokemuksen parantaminen. Eli saataisiin parempi näkyvyys kuljettajalle kuin tavallisilla peileillä, kaikissa olosuhteessa, etenkin hämärässä”.
Bussimyyjät
Vanhoillisten peilien kanssa myytävä bussi on hankintahinnaltaan halvempi. Näin ollen kynnys maksaa ”joitain tuhansia enemmän” on olemassa. Bussien myyjät eivät ole tyhmiä. He tietävät, että vanhoillispeilejä menee rikki monesti erilaista syistä vuosien saatossa ja niiden osalta varaosakauppaa jälkimarkkinoilla tehdään ainakin 15 seuraavaa vuotta.
Bussiostajien kertomat plussat ja miinukset
Kamerapeilien hyviä ominaisuuksia:
- Terävä hyvä kuva
- Pimeällä ei takaa tulevan auton valot häikäise yhtä paljon kuin tavallisilla peileillä
- Helpottaa risteyksissä ajoa kun ei tarvitse huomioida ulkonevia peilejä
- Näkymä on aina oikea
- Apuviivat vetävän akselin ja takakulman kohdalla
Huonoja ominaisuuksia:
- Hinta, ovat kalliimmat kuin tavalliset peilit
- Ennakkoasenne, kaikki isännät/kuljettajat eivät ole halukkaita ajamaan autolla jossa kamerapeilit
- Katvekamera on saatavilla, on kuitenkin kallis
- Huoli siitä että jos järjestelmä vikaantuu
- On mahdollista saada autoon mukaan yksinkertaiset tavalliset peilit varapeileiksi
- Vaatii kuitenkin hiukan työkaluja, tikkaita jotta peilit saa tienpäällä asennettua

Harvoin se uuden bussin ostaja ajaa itse linja-autoa, joten hankintapäätös tehdään täysin tunnetasolla – vailla tietoa ja ennen kaikkea kokemusta. Ennakkoluulojen ja hankintahinnan perusteella tehdään päätös olla ottamatta luonnollisen järkevää vaihtoehtoa. Valitettavasti tunne voittaa järjen äänen. Kuinka monesti olemmekaan ajaneet linjuria, joissa on peilin varsi viturallaan tai säädöt eivät toimi. Tällaisilla linjureilla kuitenkin teemme töitä päivät ja yöt läpeensä. Ei sitä peilin vartta tai motoorisia säätöjä kannata korjata, kun se maksaa ja vaatii eforttia. ”Yritä pärjätä, niin monet muutkin pärjäävät”. Valitettavan yleinen asenne, vaikka kyse oikeasti on liikenneturvallisuudesta. Entäpäs matkustamoon näkeminen ja varsinkin poistumisoville. Kattava järjestelmä antaa silmiä myös siihen, mutta eivät valitettavasti vielä täysin poista kuljettajan tekemiä virheitä.
Palaan tuohon vakuutusmyyjän mielipiteeseen. Kuinka monta kolhua, naarmua kyljissä tai asiakkaan ovien väliin jäämistä vältettäisiin seuraavan 15 vuoden ajan pätevällä järjestelmällä. Sanoisin, että melkein kaikki. Sillekin on siis hintansa bussiyrityksen lompakossa. Pätevä ja nykyaikainen kamerajärjestemä on ylivertainen. Ei enää suhinoita, ilmanvastus pienenee, korjaustarpeet liki poistuvat koko bussin elinkaaren ajalta. Bussin omistaja on tyytyväinen, kun kyljen naarmuja tai takapuskuria ole tarvetta ehostaa, eikä toisille aiheutettuja kolhuja tarvitse korvata esimerkiksi vakuutuksen omavastuun kautta.

