Nyt oli MAN Trucks & Buses:in vuoro esitellä ”safety”-kalustoaan kansainvälisille tiedotusvälineille. Heinäkuun alussa Itävallassa saatiin koeajaa leijonamerkin päivitettyä kalustoa – bussien lisäksi paikalla oli kuormureita ja pakuja.
Vuoden 2024 mallit
Viime vuoden puolella MAN julkisti tulevat ”GSR-bussinsa” ja nyt oli aika esitellä niitä perinpohjaisesti ihan livetilanteissa. Kun passiivisia ja aktiivisia turvajärjestelmiä esiteltiin muistettiin kertoa myös miksi niitä tämän päivän linjureissa on. Nopea mieleenpalautus tässä kohtaa.
GSR (General Safety Regulations ) on eurooppalainen vaatimustaso, joita pitää raskaassa kalustossa olla. Tarkoitus on ehkäistä liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia ( = Nolla-visio).
Esittelylinjurit olivat Lion’s Coach, Neoplan Tourliner (Diamond Edition) ja edellisistä CC-lehdistä tuttu Lion’s City E. Itse keskityin kaukobusseihin. Yhteistä näissä turistimalleissa on se, että päivitykset ovat pääosin silmiltä piilossa eli uusissa sähkö- ja datajärjestelemissä sekä voimalinjan optimoinnissa. Päällisin puolin uudistukset 2024-malleissa ovat maltillisia.
Tourliner
Demoautossa silmiinpistävää tietysti oli, että kolmeakselinen luxusbussi oli vain 35-paikkainen, sillä matkustamossa oli 2+1 -penkitys leveillä jakkaroilla ja huimilla jalkatiloilla. Ulkoapäin Neoplan on aina vaikuttava näky. Ei ihme, että moni kansainvälinen urheiluorganisaatio valitsee linjurikseen heille räätälöidyn joukkokuljettimen. Nämä tiimibussit valmistetaan Ankarassa, Turkissa.
Voimalähteenä tässä on 13-litrainen voimapesä (D26), jossa on 480 hevosvoimaa ja 2540 newtonmetriä vääntöä. Voima välittyy 2.73-välityksiselle perämurikalle 12-vaihteisen TipMatic-annostelijan läpi.
Lion’s Coach
Coach of the Year 2020. Meikäläisittäin luxus-bussi, mutta MAN-portfoliossa hieman vaatimattomampi Coach piti sisällään 44 istuinta. Tekniikka muuten on identtinen paremman tason Tourlinerin kanssa. MAN toimittaa näitä busseja Saudi-Arabiaan peräti 400 kappaletta. Ensi vuoden puolella esitellään sähkökäyttöinen eCoach.
Kokonaishuomiot busseista
Ensinnäkin suuri kiitos, että autoissa oli elektrohydraulinen ohjaus (mallinimi ComfortSteering). Toinen merkittävä liikenneturvallisuusteko on, että infotainment-ohjaus ei ole enää kosketusnäytöllä toimiva. Se on luojan kiitos nyt unohdettu ja tilalla helposti käytettävä hallintapylpyrä. Joskus askel taaksepäin onkin monta hyppyä eteenpäin.
Myös kamerajärjestelmä (Optiview) toimi testilenkeillä upeasti. Ohjaustuntuma on erinomainen ja ahtaissa paikoissa sompailu vuoristokylien läpi oli suorastaan nautittavaa. Kuljettajan työhyvinvointia edesauttaa sekin, että kiihdyttäminen ja hidastaminen toimivat kuin unelma.
Kuljettajan työpaikka on kutakuinkin täydellinen. Sellainen ”note to self”, että uuteen digimittaristoon kannattaa perehtyä ihan rauhassa ja paikoillaan. Ajon aikana opetteleminen ei tule kysymykseenkään.
Uutuudet ja päivitykset jatkuvat
Merkin askelmerkit tälle vuosikymmenelle ovat esimerkiksi jo yllämainittu eCoach ensi vuonna, euro 7 -moottori (13-litrainen) on ainoa dieselmoottori vuoteen 2030 mennessä (työnimenä Coach 27). Vetyä ei tule valikoimiin, MAN luottaa kovasti omaan, puhtaasti eurooppalaiseen akkuvalmistukseensa. Tavoitteena sähkökoutsille on tuhannen kilometrin toimintasäde – ja siihen kyllä päästään, merkki vakuuttaa.
Tästä aiheesta laajemmin ja seikkaperäisemmin syyskuussa ilmestyvässä Charter Club -lehdessä.
Kuvat MAN ja Kimmo Wirén