Korkealattiainen monitoimibussi Crossway on saanut käyttövoimakseen sähkön. Ensimmäinen bussi on juuri luovutusiässä ja saa kodin Ranskasta koululaisliikenteessä. Crossway-malleja, kuten Evadys:ta valmistetaan Ivecon Tsekin tehtaassa.
Crossway ELEC on joko 12- tai 13-metrinen. Penkkikonfiguraatiosta riippuen siihen saa 57 – 63 matkustajapaikkaa. Keskiovelle on mahdollista saada myös pyörätuolinostimen. Linjuriin saa 4 – 6 kappaletta 69 kWh NMC-akkupakettia, jotka sijaitsevat takana, katossa ja lisäkappaleet keskioven etupuolella tavaratilassa. Moottorina toimii Siemensin 290kW 3000 Nm väännöllä.
Toimintamatkaa bussilla on noin 450 – 500 kilometriä.

Puolitoistalehtinen keskiovi. Kuvassa Stuart Jones Bus & Coach Buyer -lehdestä.
Perusvaihtoehtona on yksi latauspistoke, joka sijaitsee aina auton oikealla puolella taka-akselin kohdalla. Muut sijoitusmahdollisuudet ovat etuakselin kohdalla oikealla ja/tai vasemmalla puolella. Lisäpistokkeet eivät välttämättä lyhennä yksi yhteen latausaikaa, mutta jonkin verran kuitenkin.
Mikäli matkustajapaikoista nipistetään, niin autoon on saatavilla myös käymälä. Käyttötarkoitusmielessä wc ei ole järin hyödyllinen varuste tällaiseen bussiin. Charter Clubille esitelty linja-auto on speksattu asiakkaan toiveiden mukaan, eli sillä kuljetetaan koulumatkalaisia. Joka tapauksessa tämän tyyppiselle perustyökalulle nimeomaan sähköisenä voisi hyvinkin löytää pitkäaikaisia työsuhteita suomalaisissa bussiyrityksissä.

Nykyaikaisen linja-auton ohjaamo

Akkupaketti katossa nipistää sisäkorkeutta, mutta mielestäni ei liiaksi.

Crossway ELEC on yhtä korkea kuin 9700H. Syy tosin löytyy takaosan kyhmystä, jossa sijaitsee mm. flektejä.
Kuvat: Kimmo Wirén ja Iveco Bus