Eurooppalainen sähköisku

09.05.2025

09.05.2025

Kimmo Wirén | Uutiset

Charter Club oli ainoana suomalaisena mukana, kun

Traton-konserniin kuuluva MAN järjesti Turkissa asiakkaille ja lehdistölle tilaisuuden nähdä sekä kokea Lion’s Coach 14 E -bussi. Kyseessä on ihka ensimmäinen eurooppalainen sähkökäyttöinen turistibussi.

Tilaisuus järjestettiin Turkin pääkaupungissa Ankarassa, jossa sijaitsevat itse bussitehtaan lisäksi tuotannon suunnittelu- ja kehittämiskeskus sekä oma testirata.

Lion’s Coach 14 E

”eCoach”-projektin vastasyntynyt tuote on nyt kastettu ja saanut väliotsikon mukaisen nimen. Esittelylinjurissa on kuusi akkupakettia, kolme akselia ja neljä eteenpäin vievää vaihdetta sekä CCS-lataus. MAN halusi painottaa, että akkupaketit ovat heidän omaa, eurooppalaista valmistetta. Akkutehdas sijaitsee Saksassa, Nürnbergissä.

Kolmeakselisella protobussilla haluttiin myös näyttää, että tavaratilasta ei ole tarvinnut tinkiä. Se yksi lisäakkupaketti on sijoitettu keskieurooppalaisen bussin kuljettajan makuutilan paikalle, eli keskioven jälkeiseen – meidän markkinoita ajatellen hyödyttömään – tilaan.

No sleep for chauffeur

Yksi akkupaketti on sijoitettu kuljettajan makuutilan paikalle.

Tältä keski-eurooppalainen tavaratila on aina näyttänyt.

Bussin ilmanvaihdosta huolehtii HVAC-ilmapumppu. Lyhenne koostuu sanoista Heating, Ventilation and Air Conditioning. Pumppu käyttää hiilidioksioksidia, jota maailmassamme riittää ilmaiseksi vielä ihan yllin kyllin.

Testirata-ajo

Uusi Lion’s Coach on juuri sama, kuin Rudolf Dieselin moottorillakin varustettu nykyaikainen MAN/Neoplan -linja-auto. Eli lajinsa huippuja niin kuljetta- kuin matkustajilleen. Ensiksi tietysti yllättää melutaso. Tai sähköisissä autoissa pitäisi puhua hiljaisuustasosta. Hiljaisuus tuo esiin muita ärsytyskohtia, kuten matkustajien pölinä ja ilmanvaihdon pöhinä ja rengasmelu.

Sähkö-Leijonassa on myös sähköinen ohjaustehostin, joka pitäisi määrätä pakolliseksi ihan kaikkiin linja-autoihin. Kuten myös kamerapeilijärjestelmä pitäisi.   

Koska kyseessä oli lehdistölle tarkoitettu koeajotilaisuus, saimme – ja meiltä odotettiin – palautetta tietyistä asioista. Nämä otettiin kiitollisina kuuleviin korviin.

Mitä seuraavaksi?

Testitilaisuuden antia tullaan nyt hyödyntämään vielä hienosäätöjen kanssa, kuten esimerkiksi jarrutuntuman ja kiihdytyksen hiomiseen. Protoautossa oli vielä nykyisen mallin mukainen koppa, mutta lokakuussa Brysselissä ensiesitellään lopputuote kaikelle kansalle.

MAN_Lions_Coach_E_Design_Sketch-02

MAN Lion’s Coach 14 E luonnoskuvassaan.

E-sukupolven Leijona saadaan tuotantoon 2026 ja esisarjan autoja esitellään asiakkaille useilla yksilöillä eri puolilla Eurooppaa. Saattaisin kuvitella, että samaisissa yhteyksissä kerrotaan Neoplan E-polvesta ja Traton Finance -kuviosta potentiaalisille asiakkaille.    

Latausmahdollisuuksien puute turistibusseille on suurin huolenaihe tällä hetkellä. Tämän huolen jakaa niin Traton, Daimler ja Volvo. He ovatkin yhteisrintamassa rakentamassa ja vaatimassa raskaan kaluston latausmahdollisuuksia ja -paikkoja joka puolelle Eurooppaa. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna noin vuoden kuluttua tilanne on jo aivan eri tolalla. Mitä se onkaan kahden vuoden kuluttua.

Tästä aiheesta voit mittavasti lukea lisää kesäkuun alussa ilmestyvässä Charter Club -lehdestä.       

Kuvat: Kimmo Wirén ja MAN           

Katso vielä Bussmagasinet-video Ankarassa pidetystä tapahtumasta:     

Olet osastossa uutiset. Artikkelitarinoihin pääset tästä.

Media Partner
23 = BusWorld2025
Charterclub Finland
Evästeinfo
Charterclub Finland

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin. Edelliset edesauttavat sivuston käyttäjäkokemusta sekä teknistä toimintaa, ja jälkimmäiset liittyvät mm. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston sujuvan teknisen toiminnan mahdollistamiseen.

Esim. sivustolla tarjotut sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Jos haluat käyttää kyseisiä jakolinkkejä, hyväksyt samalla sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon jota he voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

Toiminnalliset evästeet

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä. Eväste löytää vierailijan tietokoneen teknisen osoitteen (numerosarja) ja paikkakunnan jossa päätelaite sijaitsee, mutta se ei pysty tunnistamaan kuka henkilö konetta käyttää.