Charter Club oli ainoana suomalaisena mukana, kun
Traton-konserniin kuuluva MAN järjesti Turkissa asiakkaille ja lehdistölle tilaisuuden nähdä sekä kokea Lion’s Coach 14 E -bussi. Kyseessä on ihka ensimmäinen eurooppalainen sähkökäyttöinen turistibussi.
Tilaisuus järjestettiin Turkin pääkaupungissa Ankarassa, jossa sijaitsevat itse bussitehtaan lisäksi tuotannon suunnittelu- ja kehittämiskeskus sekä oma testirata.
Lion’s Coach 14 E
”eCoach”-projektin vastasyntynyt tuote on nyt kastettu ja saanut väliotsikon mukaisen nimen. Esittelylinjurissa on kuusi akkupakettia, kolme akselia ja neljä eteenpäin vievää vaihdetta sekä CCS-lataus. MAN halusi painottaa, että akkupaketit ovat heidän omaa, eurooppalaista valmistetta. Akkutehdas sijaitsee Saksassa, Nürnbergissä.
Kolmeakselisella protobussilla haluttiin myös näyttää, että tavaratilasta ei ole tarvinnut tinkiä. Se yksi lisäakkupaketti on sijoitettu keskieurooppalaisen bussin kuljettajan makuutilan paikalle, eli keskioven jälkeiseen – meidän markkinoita ajatellen hyödyttömään – tilaan.

Yksi akkupaketti on sijoitettu kuljettajan makuutilan paikalle.

Tältä keski-eurooppalainen tavaratila on aina näyttänyt.
Bussin ilmanvaihdosta huolehtii HVAC-ilmapumppu. Lyhenne koostuu sanoista Heating, Ventilation and Air Conditioning. Pumppu käyttää hiilidioksioksidia, jota maailmassamme riittää ilmaiseksi vielä ihan yllin kyllin.
Testirata-ajo
Uusi Lion’s Coach on juuri sama, kuin Rudolf Dieselin moottorillakin varustettu nykyaikainen MAN/Neoplan -linja-auto. Eli lajinsa huippuja niin kuljetta- kuin matkustajilleen. Ensiksi tietysti yllättää melutaso. Tai sähköisissä autoissa pitäisi puhua hiljaisuustasosta. Hiljaisuus tuo esiin muita ärsytyskohtia, kuten matkustajien pölinä ja ilmanvaihdon pöhinä ja rengasmelu.
Sähkö-Leijonassa on myös sähköinen ohjaustehostin, joka pitäisi määrätä pakolliseksi ihan kaikkiin linja-autoihin. Kuten myös kamerapeilijärjestelmä pitäisi.
Koska kyseessä oli lehdistölle tarkoitettu koeajotilaisuus, saimme – ja meiltä odotettiin – palautetta tietyistä asioista. Nämä otettiin kiitollisina kuuleviin korviin.
Mitä seuraavaksi?
Testitilaisuuden antia tullaan nyt hyödyntämään vielä hienosäätöjen kanssa, kuten esimerkiksi jarrutuntuman ja kiihdytyksen hiomiseen. Protoautossa oli vielä nykyisen mallin mukainen koppa, mutta lokakuussa Brysselissä ensiesitellään lopputuote kaikelle kansalle.

MAN Lion’s Coach 14 E luonnoskuvassaan.
E-sukupolven Leijona saadaan tuotantoon 2026 ja esisarjan autoja esitellään asiakkaille useilla yksilöillä eri puolilla Eurooppaa. Saattaisin kuvitella, että samaisissa yhteyksissä kerrotaan Neoplan E-polvesta ja Traton Finance -kuviosta potentiaalisille asiakkaille.
Latausmahdollisuuksien puute turistibusseille on suurin huolenaihe tällä hetkellä. Tämän huolen jakaa niin Traton, Daimler ja Volvo. He ovatkin yhteisrintamassa rakentamassa ja vaatimassa raskaan kaluston latausmahdollisuuksia ja -paikkoja joka puolelle Eurooppaa. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna noin vuoden kuluttua tilanne on jo aivan eri tolalla. Mitä se onkaan kahden vuoden kuluttua.
Tästä aiheesta voit mittavasti lukea lisää kesäkuun alussa ilmestyvässä Charter Club -lehdestä.
Kuvat: Kimmo Wirén ja MAN
Katso vielä Bussmagasinet-video Ankarassa pidetystä tapahtumasta: