Daimler-bussien sähköinen tiekartta

23.11.2024

23.11.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

Daimler Buses kertoi eMobility Days 2.0 -päivillä marraskuisessa Berliinissä sähköisestä tiekartastaan, joka yltää tämän vuosikymmenen loppuun asti. ”Linja-auton vuosikymmen” alkoi vuonna 2018, jolloin Mercedes-Benz esitteli sähköisen kaupunkibussin, eCitaron. Sittemmin pandemiavuodet toivat haasteita matkaan.
– Otimme lusikan kauniiseen käteen pandemiavuosien aikana. Tiesimme että synkät vuodet joskus loppuisivat, ja että kysyntää linja-autoille taas olisi, kertoo Daimlerin bussijohtaja Till Oberwörder Charter Club -lehdelle.
– Käytimme ajan toimintamme tehostamiseen ja sietokyvyn (relisienssin) parantamiseen. Karsimme oheistoiminnat liki kokonaan pois ja keskityimme isojen bussien valmistukseen, jatkaa Oberwörder.

Daimler Buses CEO Till Oberwörder. Photo: Daimler Truck AG

Kaupunki sähköistyi ja seuraavaksi maaseutu

Tiekartan toinen askel koettiin Berliinissä, kun meille esiteltiin vakiovuorobussi eIntouro M. Varsinaiset suuren yleisön esittelyt ja testaukset ovat luvassa ensi vuoden lopussa. Kyseiseen linjuriin saa myös ”ilmasta autoon” -softapäivityksiä ilman korjaamokäyntiä ja läppärin kiinnittämisiä.

eCitaro Rotterdam

Seitsemäskymmenestuhannes Citaro-bussi luovutettiin Rotterdamiin.

eCoach odottaa myös infraa

Vuonna 2030 on Mercedekseltä luvassa sähkökäyttöinen turistibussi. Miksi vasta silloin, varmasti pohditaan. Mitään kiirettä asian suhteen ei ole, sillä Euroopassa ei ole tarkoitukseen sopivaa latausinfraa.
Ihan kaikissa Euroopan maissa ei ole samanlaista liikenneasema-verkostoa kuin esimerkiksi meillä Suomessa on.
– Turistibussit ajavat matkailukohteisiin, jotka eivät ole moottoritien taukopaikkojen läheisyydessä. Painotamme viestinnässämme eri tahoille (EU, kaupungit, lainsäätäjät), että itse kalustosubventoiden sijaan pitäisi subventoida latausinfraan oikeille paikoilleen ja runsaasti, Till painottaa.
– Eurooppaan täytyy saada ainakin 35 000 suurteholatausasemaa ja pari tuhatta vetyasemaa, jossa olisi julkista ja kaupallista rahaa avittamassa näitä projekteja. Kyllä linja-autoja voidaan valmistaa, se ei ole ongelma, Daimler bussien toimitusjohtaja Oberwörder paukuttaa.
– Ja aiomme jatkossakin rakentaa linja-autojamme Euroopassa kovasta kilpailusta huolimatta, hän toteaa.

Megawattilataus?

– Se on vain tekninen kysymys. Me ja bussimme olemme siihen valmiita, mutta ensiksi niitä latauspaikkoja tarvitaan ja paljon, jotta nollapäästöistä turistibussia voisi ajatella, Till todistaa väkevästi.

MB Tourismo Madrid FIAA

Mercedes-Benzin turistimerta: Tourismo

Teksti: Kimmo Wirén
Kuvat: Kimmo Wirén & Daimler Truck AG

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Media Partner
23 = BusWorld2025
Charterclub Finland
Evästeinfo
Charterclub Finland

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin. Edelliset edesauttavat sivuston käyttäjäkokemusta sekä teknistä toimintaa, ja jälkimmäiset liittyvät mm. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston sujuvan teknisen toiminnan mahdollistamiseen.

Esim. sivustolla tarjotut sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Jos haluat käyttää kyseisiä jakolinkkejä, hyväksyt samalla sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon jota he voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

Toiminnalliset evästeet

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä. Eväste löytää vierailijan tietokoneen teknisen osoitteen (numerosarja) ja paikkakunnan jossa päätelaite sijaitsee, mutta se ei pysty tunnistamaan kuka henkilö konetta käyttää.