Daimler Buses kertoi eMobility Days 2.0 -päivillä marraskuisessa Berliinissä sähköisestä tiekartastaan, joka yltää tämän vuosikymmenen loppuun asti. ”Linja-auton vuosikymmen” alkoi vuonna 2018, jolloin Mercedes-Benz esitteli sähköisen kaupunkibussin, eCitaron. Sittemmin pandemiavuodet toivat haasteita matkaan.
– Otimme lusikan kauniiseen käteen pandemiavuosien aikana. Tiesimme että synkät vuodet joskus loppuisivat, ja että kysyntää linja-autoille taas olisi, kertoo Daimlerin bussijohtaja Till Oberwörder Charter Club -lehdelle.
– Käytimme ajan toimintamme tehostamiseen ja sietokyvyn (relisienssin) parantamiseen. Karsimme oheistoiminnat liki kokonaan pois ja keskityimme isojen bussien valmistukseen, jatkaa Oberwörder.
Kaupunki sähköistyi ja seuraavaksi maaseutu
Tiekartan toinen askel koettiin Berliinissä, kun meille esiteltiin vakiovuorobussi eIntouro M. Varsinaiset suuren yleisön esittelyt ja testaukset ovat luvassa ensi vuoden lopussa. Kyseiseen linjuriin saa myös ”ilmasta autoon” -softapäivityksiä ilman korjaamokäyntiä ja läppärin kiinnittämisiä.
eCoach odottaa myös infraa
Vuonna 2030 on Mercedekseltä luvassa sähkökäyttöinen turistibussi. Miksi vasta silloin, varmasti pohditaan. Mitään kiirettä asian suhteen ei ole, sillä Euroopassa ei ole tarkoitukseen sopivaa latausinfraa.
Ihan kaikissa Euroopan maissa ei ole samanlaista liikenneasema-verkostoa kuin esimerkiksi meillä Suomessa on.
– Turistibussit ajavat matkailukohteisiin, jotka eivät ole moottoritien taukopaikkojen läheisyydessä. Painotamme viestinnässämme eri tahoille (EU, kaupungit, lainsäätäjät), että itse kalustosubventoiden sijaan pitäisi subventoida latausinfraan oikeille paikoilleen ja runsaasti, Till painottaa.
– Eurooppaan täytyy saada ainakin 35 000 suurteholatausasemaa ja pari tuhatta vetyasemaa, jossa olisi julkista ja kaupallista rahaa avittamassa näitä projekteja. Kyllä linja-autoja voidaan valmistaa, se ei ole ongelma, Daimler bussien toimitusjohtaja Oberwörder paukuttaa.
– Ja aiomme jatkossakin rakentaa linja-autojamme Euroopassa kovasta kilpailusta huolimatta, hän toteaa.
Megawattilataus?
– Se on vain tekninen kysymys. Me ja bussimme olemme siihen valmiita, mutta ensiksi niitä latauspaikkoja tarvitaan ja paljon, jotta nollapäästöistä turistibussia voisi ajatella, Till todistaa väkevästi.
Teksti: Kimmo Wirén
Kuvat: Kimmo Wirén & Daimler Truck AG