Bussimyynnissä on nyt reipasta menoa

28.09.2024

28.09.2024

Artikkelit | Kimmo Wirén

Meille tärkeimmässä linja-automaailman tapahtumassa Jyväskylässä kesäkuussa vallitsi hyvä tunnelma. Ainakin omien aistimuksieni ja keskusteluihin perustuen. On selvää, että alallamme on kova investointitarve uuteen kalustoon. Jo viime vuonna aistin, että investointihalukkuutta on ja tänä vuonna oli merkkejä, että vihdoin on myös investointikykyä. Bussiyrityksemme ovat kaikki erilaisia ja sitä kykyä on monenlaista. Mutta.. suunta on onneksi ylöspäin investoinneissakin. Jos minä ahkeroin kesän aikana enemmän kuin koskaan aiemmin, niin parkkipaikoilla myös muut kuljettajat ja yrittäjät ovat sanoneet ihan samaa. Vilkkaus on näkynyt myös taukopaikoilla, bussimyyjien keskuudessa ja vierailukohteissa. Tämä varmasti auttaa kun kalustohankintoja päätetään.

Nostan vielä yhden, mutta merkittävän ongelman esiin. Sen nimi on käytettyjen eurokutosten saatavuus. Eurooppa on niiltä osin lypsetty kuiviin. Vain Norjasta viedään kaikki kymmenen vuotta vanhat linja-autot pois maasta, koska siellä ne ovat nykyään ongelmatapauksia. Norjassa ostetaan tilalle uusia, paikallispäästöttömiä linjureita. Esimerkiksi testaamaamme Yutong T15E:tä on Norjassa liikenteessä jo satoja yksilöitä ja lisää laivataan. Mutta mutta, ei Norjan hylkäämät ”käyttökelvottomat” bussit riitä koko Euroopan tarpeisiin.
Ongelma ei korjaannu vielä kymmeneen vuoteen. Kannattaa muistaa, että vuosina 2019 – 22 ei valmistettu yhtään uutta eurooppalaista linja-autoa, muuten kuin kaupunkien paikkuritarpeisiin. Tässä onkin kilpailuttajilla edessä se tosiasia, että enää ei voida vaatia mahdottomia. Eurokutosia seutu/kaukobusseja vaan ei ole nyt eikä seuraavaan kymmeneenkään vuoteen. Herätkää elyt ja seudulliset toimijat arkirealismiin.

Takana on vilkkain tilausajokesä ikinä. Seuraava sesonki tulevan talven Lapin matkailu. Lapissa näet ennustetaan vierailevan noin kaksi miljoonaa turistia. Miten kalusto ja kuljettajat saadaan riittämään? Millaisia vaatimuksia kalustolle ja kuljettajille asetetaan? Valvotaanko ajo- ja lepoaikoja, jotta kaikki saadaan kiikutettua turvallisesti ja laillisesti? Sama turismirysäys kohdistuu myös Norjaan ja Ruotsiin, joten nähdäänkö meidän Lapissa lisää Baltti-busseja?

Kimmo Wirén

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
16 = Fibus (20.2.2024 12kk)
Charterclub Finland