Linja-autoliiton ja Bussialan kehittämispalveluiden vuotuisessa bussinäyttelyssä nähtiin totutusti uusia busseja, tavattiin alan väkeä ja verkostoiduttiin sekä juotiin paljon kahvia. Mikä sen mukavampaa olisikaan.
FIBUS
Perinteeksi on muodostunut jo, että oululainen Fibus on paikalla isolla osastollaan. Monenlaista nähtävää oli ja uutisena heillä oli Willähteen Bussihuollon ostaminen. Willähteen Bussihuolto Oy on jatkossa Fibusin tytäryhtiö ja Miikka Kytömäki jatkaa Willähteen Bussihuolto Oy:ssa vähemmistöosakkaana. Vetonaulana osastolla oli Osmo Ahon New Volvo 9700-juhlabussi.
SCANIA
Kaksi prameaa 101-ovista turistibussia, joissa koreina Irizar I6S ja Touring.
VEHO
Vehon osastolla oli näytillä komeat Setrat ja Mersun Tourismo – suomalaisissa rekisterikilvissä. Tottakai Sprinter-luokan aluksia oli esille pantu.
VOLVO
Ilahduttavasti Volvolla oli esillä meille tuttuja 9700H-busseja, joissa komeili perinteisten firmojen nimet. Messuhallin ulkopuolella oli koeajettavissa yksi yksilö.
YES-EU
Tänäkin kesänä YES-EU toi taas jotain aivan uutta nähtävää. Seutu/kaukoliikenne/tiluri-segmenttiin tarkoitettu IC15E, johon Charter Club -lehti palaa myöhemmin kesällä koeajon merkeissä. Kyseinen kappale menee taas halukkaille liikennöitsijöille testeihin. Ulkona pääsi kokeilemaan nykyaikaista peruspaikkuria.
Miksi retropeilejä?
Nyt täytyy ihmetellä miksi suomalainen bussiostaja on vielä niin konservatiivinen, että tilaa uuden bussinsa menneisyyteen kuuluvilla luppakorvapeileillä. Luulen tietäväni vastauksen. Luulen, että kyse on ennakkoluulosta ja siitä, että ostajalla saati kuljettajakunnalla ei ole kokemusta eikä tietämystä nykyaikaisen kamerapeilijärjestelmän ylivertaisuudesta. Omasta mielestäni yhtään uutta linja-autoa ei pitäisi saada rekisteröityä ilman nykyaikaista Mirror Cam -järjestelmää.
Teksti ja kuvat: Kimmo Wirén
Katso vielä video BUS2025-näyttelystä